פרשת ראה, ר"ח אלול
הפרשה רווייה במצוות והיא מגיעה אחרי 3 פרשות שדלות במצוות. אחרי המוסר ויראת שמיים מתחילים לרדת עכשיו לפרטים. קודם מקדימים את העקרונות ואז מפרטים אותם. קודם בונים את היראה ואז ניתן לפתח את החכמה. היראה קודמת לחכמה. "יראת ה' היא אוצרו." אוצר מלשון מחסן.
הרבה מצוות בפרשה הן תחת הרושם של היראה. הן באות להגביר בנו את היראה. אחת מהמצוות האלה היא מצוות מעשר שני. אדם חייב ללכת לירושלים עם הפירות או שוויין. מסבירה הגמרא בבבא בתרא שהחיוב להגיע לירושלים הוא כדי שהאדם יתמלא ביראה. בתי הספר הראשונים היו מתוכננים להיות דווקא בירושלים כדי שהתלמידים יתמלאו יראה ואז יוכלו לגדול גם בחכמה.
מצווה נוספת היא כל נושא המאכלות האסורות. התורה חוזרת על זה כדי להדגיש את ההכנה לחכמה. מי שאוכל מאכלות אסורות לא יכול להתמלא בחכמה. לומדים את זה מדניאל שלא אכל מאכלות אסורות ובזכות זה התמלא בחכמה גדולה.
פרשת ראה חלה תמיד בשבוע של ג' אלול. בסוף ימיו של הרב פנו אליו מהאוניברסיטה העברית שהם רצו לעשות עליו תערוכה. הרב אמר להם שאם כבר מתבוננים בו אז שיתבוננו ביראה שלו. זה השורש של הכל.
כשלאדם יש יראה אז הוא בעמדת הקשבה. הדברים חודרים אליו יותר ואז הוא גם זוכר יותר. רק כשהיראה קודמת לחכמה אז החכמה יכולה לפרוח ולהתפתח. זה שהיראה קודמת לחכמה זה למען החכמה. ללא היראה החכמה נמצאת בסכנה קיומית.
היראה קודמת לחכמה – "יראת ה' היא אוצרו" | פרשת ראה ור"ח אלול
השארת תגובה