להורדת קובץ שמע – לחץ כאן!
להורדת קובץ צפייה – לחץ כאן!
להורדת שיכתוב השיעור להדפסה – לחץ כאן!
שיכתוב השיעור:
נס חנוכה נסוב סביב שמן הזית. בפרשת תצווה מצווים בני ישראל לקחת שמן זית כתית למאור. ישראל נמשלו לפרי הזית. גם בספר ירמיהו שמתאר שנמשך העיקרי לעם ישראל הוא זית, זהו מהותו של ישראל "זית רענן יפה פרי טוהר".
במדרש מתארים את תהליך הקטיפה, כתישה, טחינה עד לייצור השמן. השמן נמצא גם בגלעין הפנימי. אין אף פרי שעושים לו כזאת כתישה. כך ישראל כמו זית נחבטים על ידי עובדי עבודה זרה, עושים תשובה ואז הקבה נענה להם.
הגיבורים האלו מוציאים מאתנו את האיכות הפנימית שיוצאת לפועל לאחר יסורים. השמן אינו מתערבב בחומרים אחרים כך ישראל. השמן צף למעלה- 'בשעה שעושים רצונו של מקום ניצבים למעלה'. רק הייסורים מוציאים כזו טהרה זכה מעמנו.
המהרל כותב שלזית יש מעלה של קדושה. המשכן המלך והכהנים נמשחים בשמן. גם מאירים באמצעותו. אנו מעורבבים בחומר ורוח. איך מגיעים לכוונה טהורה כמו שמן זית?
לרצונו טהורים? משימה קשה. לכן הזית צריך כתישה. בתוך הגלעין יש שמן זך בלי פרי. שמן עטוף בקליפה, צריך לחדור אליו על ידי הסרת החומריות. כך ישראל. יש בכל אחד מישראל גרעין קטן עם כוונה טהורה. אנחנו לא מצליחים בעצמנו להוציא את זה מקרבנו ולהגיע למקום המזוקק.
זה נכון לאומה ונכון ליחיד. היסורים שחווינו עוזרים לנו לזכך את הרצונות שלנו. זה נכון גם ליחיד. יעקב שחווה הרבה יסורים ביקש ליישב בשלווה וקפץ עליו רוגזו של יוסף. הקבה מביא קשיים כדי להוציא את השמן הטהור מאתנו.
הקבה מנסה את הצדיקים. בודק. הכנת פשתן גם נעשית על ידי כתישה ככל שנותנים יותר מכות לפשתן היא 'משתמנת' זה לשון המדרש, משתמנת מלשון שמן.
כל קושי אמור לגרום לאדם להתרכז במטרה הפנימית. ככל שהייסורים יותר קשים יש השתבחות.
המאבק של חנוכה מוציא את האיכויות מעם ישראל, קבלת הקשיים וההתמודדות אתם גורמים לזכוך.
הרב קוק כתב שעדיין חל בחו"ל שהייסורים ממרקים את גופו של אדם. לעומת חכמי העולם שכותבים נפש בריאה בגוף בריא. חכמי ישראל לא סבורים רק ככה. הרב קוק מסביר שהשלמות של חכמי העולם נמצאים בשכל, בהשכלה, בנוחיות שהאדם שואף אליו, חומריות טובה, כסף, תחושות כל אלו המטרה, שיהיה נעים שיהיה מוצלח שיהיה טוב. הרב אומר זאת תפיסת חוכמת יוון אבל אצלנו חכמה היא אחרת. חכמה היא אהבת השם. להתאהב בתורה, בקודש, אהבה אמיתית, לרדוף אחרי היושר כפי שמוצג בתורה.
עולם ההשכלה לא נוגע בנושאים האלו או לפחות לא רואה חשיבות בו. אצלנו העיקר בשמן הזית הזך. אוהב את הטוב והיושר ורודף דרכי השם כדי להגיע לזיכוך המידות, זיכוך זה נעשה על ידי תהליך כתיבת השמן.
העולם היווני חתר לנוחות, פיתוח הגוף, האסטתיקה, פיתוח נפש בריאה בגוף בריא בכל מובניו אך גם אם זה בא על חשבון הזכות. הרב קוק לא התנגד לנפש בריאה בגוף בריא! אלא לדרך להגיע אליו. הרב מדבר על הופעת הקודש. נבואת הקודש. שם השכל לא ממלא את מקום השכל הטבעי. כמו שהשכל לא פותר את בעיות הגוף הוא גם לא פותר את הופעת הקודש. כל אדם צריך מזון גופני נפשי אינטלקטואלי וגם רוחני. אין בעיה עם שכל טבעי, אך יש קומה לשכל שנמצאת בגרעין פנימי יותר גבוה ורוחני וכדי להגיע אליו צריך מאמץ. הרב קוק מציין שלוש קומות שכל גוף ורוח הקודש. כדי לעבור מדרגה לדרגה צריך שכל אחד יתפקד. אך לא חייב גוף בריא כדי להגיע לשכל הקודש. גם אם יש ייסורים ניתן להגיע לשם. יש הרבה סוגיי יסורים, מבוכה, טלטלה, גופניים, כדי להוציא כוונות טהורות צריך שהשכל יבין שלא רק ההצלחה הגשמית חשובה, בכשלונות מוציאים מאתנו אהבת הטוב, אצילות, שמחה אמיתית, זכות, רצונות, עולם פנימי עשיר ואמיתי.
שהחג יוציא מקרבנו שמנים זכים וטהורים וכל ייסורים שעוברים עלינו יובילו להתעלות ולהצליח. שתתדליקו חנוכייה תעצרו, תסתכלו על האור, שנראה בעין טובה.
—
*פנימי-לא מוגהה