ימצאהו בארץ מדבר ובתהו ילל ישימון. הקב"ה לקח אותנו במדבר במקומות לא סימפטיים בכלל ובכל זאת עם ישראל מלא אמונה בו. בזכות זה הקב"ה סובב והקיף אותם בעננים. זה המפתח לקבלת התורה. (עיין בתרגום אונקלוס במקום). לעננים היה תפקיד רוחני בנוסף לתפקיד הגשמי של הגנה. גם היום יש קשר בין הסוכות שהם זכר לענני הכבוד לשמחת התורה שבאה מיד אחריהם. מה הקשר בין העננים לתורה?
הקב"ה לקח אותנו בכוונה למדבר כדי שנתנתק מכל צורת החשיבה האנושית הרגילה. תוהו זה מצב שלשכל אין יותר מה לומר. אפשר להשתגע כשנמצאים במקום של שיממון. זה ניסיון מאוד קשה שעם ישראל עובר. לשנות דפוסי חשיבה. השכר הגדול על כך זה העננים. ענני הכבוד זה היכולת של האדם להכיר בזה שיש ערפל. יש נעלם. לא תמיד הכל ברור ובהיר. העננים סגרו את עם ישראל בתוך קוביה. סגירה הרמטית. אנחנו צריכים להבין שאת התורה לא תופסים בחושים הגשמיים שלנו. העננים זיככו את כל התפיסה שלנו. יש עולם שלם עליון שאנחנו לא מבינים בו. כלומר: ענני הכבוד הם גם ניסיון. צריך להסכים להיכנס לערפל. להסכים להבין שלא את הכל אנחנו מבינים ויודעים. יסובבנהו יבוננהו. זו הקפת עם ישראל בענני הכבוד. רק כך ניתן לקלוט ולהבין את התורה. סוכה זה משורש ס.כ.ה. כלומר לראות. יסכה הייתה סוכה ברוח הקודש. לכן דווקא בסוכות שואבים רוח הקודש. בשמחת בית השואבה קולטים דברים חדשים בתורה. לכן בחג הסוכות נפרדים מהבית. נכנסים להיות מוקפים בעננים. כלל המצוות של סוכות הן מאוד סודיות. לא ניתן להבין לפי הפשט את מהותן. יש המון סודות בסוכה ובארבעת המינים. הסוכה קוראת לנו להיפרד מהמוח הרגיל שלנו ומדפוסי החשיבה להן התרגלנו. רק כך ניתן לזכות בבינה ולהתעלות.
גדולת ענני הכבוד | פרשת האזינו
השארת תגובה